• Wpisów: 46
  • Średnio co: 75 dni
  • Ostatni wpis: 9 lat temu, 18:38
  • Licznik odwiedzin: 62 747 / 3565 dni
 
muzyk
 
Zgodnie z obietnicą i w ramach czasu piszę dalej o tym jak zmasterować w domowych warunkach wasz numer. Zróbmy więc szybki master tego co już macie. Otwieramy nową sesję i wgrywamy na jedną ścieżkę zgrany już do wave'a Wasz numer.
Nie dotykamy poziomu bo jeżeli przy mixowaniu i produkowaniu utworu nie bylo tak zwanego clippingu czyli wskaźnik głośności na sumie nie wyskakiwał na czerwone pole powyżej 0dB to po otwarciu ponownym wyexportowanego utworu również nie powinno być problemów.

Na sumie zapinamy pierwszą wtyczkę czyli EQUALIZER. Najlepiej aby był to jak najbardziej przeźroczysty, nie dodający żadnego "brzmienia", charakterytstyki czy czegokolwiek innego. PSP Neon albo PSP MasterEQ nadają się do tego idealnie. W zależności jaką muzykę robicie to takie zakresy częstotliwości delikatnie podbijacie lub ucinacie. Polecam zwrócenie uwagi na dwie częstotliwości 5kHz i 100Hz. To często bardzo nieprzyjemne częstotliwości dla ucha słuchacza szczególne w przypadku muzyki granej głośno.

Następnie zapinamy MULTIBAND COMPRESSOR. Może to być dowolny kompresor jaki macie w swoim programie DAW. Jeżeli takiego nie ma to polecam chociażby L4 z pakietu Waves. Tutaj bawimy się ustawieniami różnych zakresów. Na pewno wtyczka ta ma sporo presetów. Przejrzyjcie je. Nigdy nie jest tak że preset od razu zadziała, jednak wybierzcie ten, który Wam się najlepiej spodoba i na nim pobawcie się ustawieniami. Jeżeli okaże się że zaczynacie mieć clipping czy to w przypadku EQ czy Multibanda zawsze każda z tych wtyczek ma głośność wyjścia (Output). Spokojnie możecie wszystko ściszyć. Kolejna wtyczka załatwi sprawę głośności a lepiej nie mieć przesterowań.

Ostatnia wtyczka to LIMITER. Tutaj sprawa jest relatywnie prosta. Pompujcie głośność wejścia (Input) do momentu aż nie będzie przesterów. Jednak pamiętajcie że przesterów w każdej części utworu.

A teraz kilka tipów oraz... tajna broń każdego domowego producenta i realizatora. Zamiast Limitera użyjcie PSP Vintage Warmer 2. Ustawcie preset Mastering First Aid, podgłośnijcie lekko poziom niskich i wysokich częstotliwości. Ich zakres ustawcie tak: niskie na ok 200 Hz a wysokie na ok 8-9KHz. "Knee" leciutko podkręćcie i już. Master zrobiony.

Kolejny Tip, słuchajcie swoich produkcji na każdym możliwym domowym urządzeniu odtwarzającym muzykę. Odtwarzacz MP3, telewizor, stare radio. Starajcie się aby numer wszędzie brzmiał dobrze.

Wiele programów DAW ma analizery widma częstotliwości. Nie każdy ma super odsłuchy więc czego nie usłyszycie to zobaczycie. Jeżeli czegoś będzie za dużo lub za mało. Analize widma zapinacie po Limiterze. On nie wpływa na brzmienie.

Reel Tape Saturator to wtyczka która zaemuluje Wam ciepłe brzmienie taśmy. Jeżeli chcecie uniknąć cyfrowego brzmienia, poszukajcie wtyczek, które w nazwie mają saturator. Na instrumenty które "walą" cyfrą warto jest je założyć.

Jeżeli brakuje Wam przestrzeni w utworze, jakiś instrument nagle wyskoczył ponad mix, niestety musicie wrócić do etapu mixu. Nawet najlepszy mastering nie zdziała cudów. No i na koniec, słuchajcie swoich utworów również w Mono. To bardzo ważne. Jest coś takiego jak fazy kanałów. Nie ważne na czym to polega ale efekt jest taki że w stereo coś słychać a w mono już nie. Często jest to skutkiem zapięcia jakiegoś efektu na dany instrument, flangera lub natury brzmienia.

Nie możesz dodać komentarza.

  Wyświetlanie: od najstarszego | od najnowszego
  • awatar
     
     
    uni
    @muzyk - mator :): ja na bank nie wyskocze ;];];] pozdrawiam ze swiata Tranceu >=D // schemat ogolnie jest ten sam eq->comp->limiter
     
  • awatar
     
     
    gość
    przepraszam za to określenie i za to że komentarz jakimś cudem sie na 2 podzielił)  ale nikt nigdy nie napisal jak się ma to do masteringu utworów całkowicie "sztucznych" wytworzonych elektronicznie :) BYlbym wdzięczny za rozwinięcie tej kwestii :)
     
  • awatar
     
     
    muzyk - mator :)
    a ja mam takie pytanie: osobiście interesuje sie muzyką elektroniczną a konkretnie tranacem (zarz mi tu pewnie ktoś od technojeba wyskoczy =] ) i chciałbym wiedzieć czy proces masteringu jai Pan tu opisał stosuje kazdy realizator czy o jest jakoś zależne od stuly muzycznego? Czytałem wiele artykulów na temat masteringu ale tam wszędzie byly podawane przyklady utworów jak ja to nazywam "kapelowych" (przepras
     
  • awatar
     
     
    Bitmejker
    czekam na kolejne części. Pozdroo